Chlamydia is een veel voorkomende soa, veroorzaakt door de bacterie Chlamydia trachomatis. Besmetting vindt plaats via direct slijmvliescontact en kan ontstekingen veroorzaken van de plasbuis, de keel, de anus of de baarmoedermond. Eén tot drie weken na besmetting kunnen de eerste klachten optreden. In de meeste gevallen verloopt een chlamydia-infectie echter asymptomatisch (zonder klachten), vooral bij vrouwen.

• pijn of branderig gevoel bij het plassen
  • contactbloedingen (bloedverlies tijdens/na gemeenschap)
  • tussentijds bloedverlies
  • pijn bij het vrijen
  • veranderde vaginale afscheiding
  • irritatie of jeuk rond de anus
  • (bloederige) afscheiding bij de ontlasting of diarree
  • (hevige) pijn in de onderbuik, met of zonder koorts
  • ontsteking in het bekkengebied met koorts
  • pijn of een branderig gevoel bij het plassen
  • afscheiding uit de plasbuis, vooral ‘s ochtends
  • irritatie of jeuk rond de anus
  • (bloederige) afscheiding bij de ontlasting of diarree
  • pijn in de balzak

Chlamydia-test

Bij een chlamydia-test wordt er een uitstrijkje gemaakt (met een wattenstokje) uit de vagina, keel of anus. Bij mannen wordt de urine onderzocht. Een chlamydia-test kan twee weken na een onbeschermd sekscontact betrouwbaar worden uitgevoerd.

De behandeling van chlamydia bestaat uit antibiotica (tabletten). Welke tabletten je nodig hebt en wat de duur is van de behandeling hangt af van een aantal factoren. Bij een infectie in de plasbuis, vagina of keel krijg je eenmalig 2 tabletten. Zit de infectie anaal, dan moet je langer (1 week–3 weken) behandeld worden.

Wil je weten of jij je zou moeten laten testen op chlamydia? Ga nu naar Advies.chat voor een betrouwbaar, persoonlijk soa-test advies.