Herpes genitalis is een seksueel overdraagbare aandoening die wordt veroorzaakt door het herpes simplex virus (HSV), type 1 of 2. Type 1 geeft meestal aanleiding tot herpesblaasjes van de lip (koortslip), en minder vaak van de geslachtsorganen. Type 2 veroorzaakt vooral klachten van de geslachtsorganen.

Een eerste infectie verloopt vaak het hevigst en kan gepaard gaan met koorts, malaise, spierpijn en opgezette klieren. Na ongeveer een week verschijnen huid- en slijmvliesafwijkingen en ontwikkelen zich (met helder vocht gevulde) blaasjes die vervolgens kapot gaan waarbij zweertjes ontstaan. Na ongeveer drie weken drogen de blaasjes in. Blaasjes kunnen altijd terugkeren, vooral bij een verminderde weerstand of stress.

• jeuk en een geïrriteerd, branderig of pijnlijk gevoel
  • rode plekjes op de huid of slijmvliezen
  • blaasjes of zweertjes op of rond de vagina, mond, anus of baarmoedermond
  • pijn bij het plassen
  • jeuk en een geïrriteerd, branderig of pijnlijk gevoel
  • rode plekjes op de huid of slijmvliezen
  • blaasjes of zweertjes op of rond de penis, mond of anus
  • pijn bij het plassen

Behandeling is alleen nodig bij hevige klachten en bestaat vooral uit symptoombestrijding. Bij een eerste infectie kun je medicijnen slikken die het virus remmen en de duur en de hevigheid van de klachten kunnen verminderen. Je moet hier dan wel zo snel mogelijk mee starten. Bij mildere klachten wordt een indrogende en pijnstillende crème geadviseerd.