Er is sprake van een hiv-infectie als je besmet bent geraakt met het humaan immunodeficiëntie virus (HIV), een virus dat het immuunsysteem (afweersysteem) aantast. Je lichaam is dan minder goed in staat om ziekteverwekkers te bestrijden waardoor je ziek kunt worden. Als je hiv-positief bent dan betekent dit niet dat je aids hebt. Je krijgt pas aids bij een onbehandelde infectie waarbij het virus het afweersysteem dusdanig heeft aangetast dat het geen enkele ziekteverwekker meer kan bestrijden.

Hiv kun je oplopen door onbeschermd seksueel contact of door contact met bloed,  bijvoorbeeld door drugsgebruik, besmette naalden of een bloedtransfusie.

Symptomen van een acute hiv-infectie treden twee tot zes weken na besmetting op. De klachten zijn aspecifiek en worden daardoor vaak aangezien voor een gewone griep:

• griepachtige verschijnselen
  • koorts
  • keelpijn
  • algehele malaise
  • huiduitslag
  • hoofdpijn
  • opgezette klieren

De ziekteverschijnselen houden een paar dagen tot tien weken aan maar zijn in de meerderheid van de gevallen binnen twee weken over. Na deze periode treedt een latente (sluimerende) fase op die gepaard kan gaan met de volgende symptomen:

• vermoeidheid
  • gewichtsverlies
  • koorts
  • nachtzweten
  • diarree
  • kortademigheid
  • huiduitslag

Hiv-test

Bij de Rietgrachtkliniek is het mogelijk om je 4 weken na een onbeschermd sekscontact al te laten testen op hiv. Wij maken namelijk gebruik van een hiv-combo-test, een test waarbij zowel HIV-antistoffen als het P24-antigeen worden bepaald. Voor deze test wordt er een kleine hoeveelheid bloed afgenomen voor analyse in het laboratorium. De uitslag ontvang je binnen 3 werkdagen. Is de uitslag positief, dan volgt er altijd een tweede test om de uitslag te bevestigen, de zogenaamde confirmatie-test.

Hiv-sneltest

De hiv-sneltest (INSTI®) maakt gebruik van een technologie om HIV-1 en HIV-2 antistoffen te detecteren in een druppel bloed. Dit kan al 21-22 dagen na een infectie. Houd er rekening mee dat het in sommige gevallen 3 maanden kan duren voordat er HIV-antistoffen aantoonbaar zijn. Daarom raden wij aan om de test 3 maanden na een mogelijke infectie te herhalen.

De INSTI® hiv-test heeft een bewezen gevoeligheid van 99,8-100%. Geeft de test echter een positieve uitslag dan is het noodzakelijk dat er een  confirmatie-test gedaan wordt. Hierbij wordt er een kleine hoeveelheid bloed afgenomen voor analyse in het laboratorium.

NB: gebruik je PrEP, dan raden we je af de INSTI® hiv-test te gebruiken.

Wanneer je hiv hebt zal je gecontroleerd en behandeld worden door een internist-infectioloog.

De behandeling bestaat uit een combinatie van hiv-remmende medicijnen, die dagelijks moet worden ingenomen. Ze blokkeren de vermenigvuldiging van hiv in het lichaam. Als een hiv-infectie goed wordt behandeld met hiv-remmers, is het virus niet langer te meten is in het bloed. Het virus blijft wel altijd in het lichaam aanwezig.

Wil je weten of jij je zou moeten laten testen op hiv? Ga nu naar Advies.chat voor een betrouwbaar, persoonlijk soa-test advies.