Syfilis, ook wel lues genoemd, is een soa die wordt veroorzaakt door de bacterie Treponema pallidum. Besmetting vindt plaats via seksueel contact. Het ziektebeeld kent verschillende stadia met elk een eigen klachtenpatroon.

Stadium 1

Twee tot twaalf weken na besmetting ontstaan er zweertjes op de plekken waar de infectie is binnengekomen (vagina, penis, anus of mond). De zweertjes zijn hard, rood van kleur en meestal pijnloos. Als de zweertjes in de vagina of anus zitten, kan het zijn dat je deze niet opmerkt omdat je ze niet kunt zien. Wel kan het zijn dat de lymfeklieren opgezet raken.

Na twee tot drie weken verdwijnen de zweertjes spontaan. De bacterie is dan niet uit het lichaam verdwenen maar zal zich via het bloed verspreiden.

Stadium 2

• vlekjes over het hele lichaam (vooral op de handpalmen en voetzolen), meestal zonder jeuk
  • opgezette lymfeklieren
  • griep, hoofdpijn, keelpijn, vermoeidheid
  • haaruitval, kale plekken op de hoofdhuid
  • oogklachten, oogbolontsteking, wazig zien
  • witgrijze wratjes rondom de vagina, penis of vagina

Stadium 3

Na jaren (soms pas na 10-30 jaar) kunnen, als gevolg van verspreiding door het lichaam, ernstige ziekteverschijnselen optreden ten gevolge van beschadiging van de hersenen, het ruggenmerg, de botten, het hart en de grote bloedvaten.

Syfilis wordt met een antibioticum behandeld, meestal in de vorm van injecties. Hierdoor worden de bacteriën gedood. Om te controleren of de behandeling goed is aangeslagen zijn nacontroles nodig, tot maximaal twee jaar na de behandeling.

Wil je weten of jij je zou moeten laten testen op syfilis? Ga nu naar Advies.chat voor een betrouwbaar, persoonlijk soa-test advies.